سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
چاپ و انتشار کتاب

 

عکس

 

قالب بندی و فرمت کتاب

 

قالب بندی و فرمت، مرحله تغییر دادن متن خشک و خیلی ساده به یک متن چشم گیر، به یاد ماندنی و تاثیر گذار است. در نهایت قالب بندی نسخه دست نویس را به یک کتاب شکیل تبدیل می کند و کتاب به صورت الکترونیکی که با رایانه آماده شده و سپس به مرحله چاپ می رسد.

حتی با استعدادترین نویسندگانی که چندین کتاب به چاپ رسانده اند نیز به ویراستار حرفه ای جهت ارتقاء کیفیت نسخه دست نویس و اصلاح نوشته خود متکی هستند. حقیقت این است که شما نمی توانید براحتی اشکالات و قسمت هایی از متن نوشته که به ویرایش نیاز دارد را شناسایی و  ویرایش نمایید. شاید برخی از دوستان و اقوام شما که سطح دانش ادبی آنها بالاست فکر کنند می توانند ویراستار مناسبی برای شما باشند اما واقعیت این است که یک دست نوشته به ویراستار حرفه ای و متخصص با دانش زیاد در زمینه انتشارات و درک و شناخت از صنعت چاپ کتاب نیازمند است.

ویرایش متن کتاب یکی از موارد مهم به منظور تکمیل دست نوشته شماست. بعضی از ناشران فقط کتاب هایی را می پذیرند که قالب بندی و ویرایش شده باشد، بسیاری از آنها به معیار های دقیق برای کتابچه راهنمای فهرست خاص نیاز دارند. اگر قصد چاپ کتاب  خود را دارید.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 98/10/12 :: 1:33 عصر
عرشیا

 

عکس

 

کتاب من را چاپ کنید!

 

یکی از فاکتورهای اصلی در انتخاب ناشر این است که نویسنده کتاب وقت کافی برای جستجوی مراکزی که خدمات حرفه ای برای مراحل مختلف تولید و چاپ کتاب معتبر ارائه می کنند را ندارد. زیرا هر دفعه باید با افراد جدیدی کار کند و به همین دلیل با ریسک روبه رو می شوند که به چند نمونه از این مشکلات در ذیل اشاره می کنیم:

  • وقت زیادی برای جستجوی نویسنده و ناشر مناسب باید صرف کنید.
  • برخی از افراد غیرحرفه ای ایده و اطلاعات شما را می دزدند.
  • بعضی از ناشران بدلیل حرفه ای نبودن در این صنعت منجر به ضرر و زیان زیادی به پروژه شما می شوند و پیام شما را واضح و صحیح به مخاطب نمی رسانند.



موضوع مطلب :

پنج شنبه 98/10/12 :: 1:30 عصر
عرشیا

 

عکس

 

نگارش کتاب انواع، سبک و سایزهای گوناگونی دارد. هر کتاب اهداف و نیازهای بخصوصی را در بر می گیرد. تمامی این اطلاعات را هنگام انتخاب یک موسسه حرفه ای برای نگارش کتاب خودتان را باید مد نظر داشته باشید. حرف آخر و نکته اصلی این است که خدمات نگارش و تالیف کتاب مستلزم دانش تخصصی در این زمینه می باشد، مثل بقیه سبک های نوشتاری به اطلاعات خاصی نیاز دارد و تقسیم بندی آنها بر اساس نوع آموزش و تخصص و مهارت می باشد.

اگر شخصی به شما گفت که نویسنده است از او بپرسید “چه نوع نویسنده ای است و چه سبکی کار می کند؟” زیرا نویسندگی انواع گوناگونی دارد و مثل جراحی مغز و اعصاب به آموزش و تخصص چند ساله نیاز دارد.

تالیف کتاب یعنی انتقال پیام های مولف به نحوی که خواننده تمام موضوع و پیام نویسنده را به راحتی درک نماید، می باشد. اما جنبه های گوناگونی مبنی بر تفاوت هایی که یک کتاب “خوب” با کتابی که صرفاً فقط نوشته شده است، وجود دارد. هر فردی که تصمیم به نوشتن کتاب دارد خیلی سریع متوجه می شود که نویسندگی به مهارت و تخصص و توانایی فهم کلمات نوشته شده در هر سبک نوشتاری نیاز دارد. نوشتن کتاب مستلزم تسلط به زبان است و نویسنده باید بداند که نگارش یک کتاب، شامل توضیحات و سبک های مختلف بوده و نیاز به توانایی بالا، مهارت و آگاهی دارد.

با توجه به علاقه مشتری برای دستیابی به آنچه که می خواهد، خدمات نگارش و تالیف کتاب گروه طلوع پیشنهاد می کند مولف مشتاق خود به تالیف کتابش بپردازد؛ به معنای دیگر نویسنده باید خودش به تالیف کتاب بپردازد، ولی اگر متوجه شد که کتاب آنطور که می خواهد نتیجه بخش نیست و سبک ادبی مناسبی ندارد، نویسنده باید برای اتمام کار و همکاری بمنظور تکمیل اصولی و حرفه ای کتاب به استخدام مولف متخصص بپردازد، با این کار مولف، کتاب ایده آلی را به چاپ می رساند. گروه تحقیقاتی طلوع با داشتن سابقه طولانی در تدوین و تألیف کتاب می تواند در آماده سازی کتاب و مجلات به شما کمک نماید.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 98/10/12 :: 1:27 عصر
عرشیا

 

عکس

 

اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید و قصد دارید پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنید، باید بدانید که در راهی طاقت‌فرسا، ملال‌آور و طولانی قدم گذاشته‌اید که ساعت‌های متمادی از وقت شما را خواهد گرفت. اما خبر خوب اینجاست که شما اولین نفر در این عرصه نیستید و اگر از همان ابتدا روی نکات مهم تمرکز کنید، کار راحت‌تری پیش رو دارید. در ادامه راهکارهایی به شما ارائه می‌کنیم که بتوانید در این امر موفق شوید.

سبک نوشتاری جذاب و اثرگذار هنگام تبدیل پایان نامه به کتاب

از خود بپرسید چرا فردی با تخصص متفاوت یا یک فرد عادی، راغب می‌شود پایان نامه شما را مطالعه کند؟ پایان نامه‌ها معمولاً خشک و رسمی و خسته کننده هستند و فقط برای افراد آشنا با موضوع و زمینه تحقیق جذاب به نظر می‌رسند. از آنجا که این متن‌ها اغلب شامل فرمول و محتوای تکراری هستند، باید محتواهای جدیدی به آن اضافه کنید تا روح تازه‌ای به متن پایان نامه بدهد. به یاد داشته باشید که کتاب‌تان باید بر اساس پایان نامه باشد، در واقع آن را به منزله فیلمی در نظر بگیرید که از روی یک رمان ساخته می‌شود و به همین دلیل باید بخش زیادی را حذف کنید. چاپ کتاب، فرصتی مناسب برای نمایش تصویر کاملی از ایده شما است و نباید حس یک پایان نامه را به خواننده بدهد.

علاوه بر بروزرسانی و اضافه کردن محتوا، باید به نحوه ارائه آن نیز فکر کنید. سبک نوشتاری متن باید تعاملی‌تر باشد و برای خواننده جذاب به نظر برسد؛ برای این منظور می‌توانید از مثال‌های خلاقانه و جالب استفاده کنید. هیچکس از مطالعه یک کتاب خسته کننده لذت نمی‌برد به عنوان مثال کتاب “تاریخ جهانگشای جوینی” اثر عطا ملک جوینی، در قرن ششم شاید در ظاهر دارای متنی سخت و خسته کننده  بود، اما وقتی با سبک نوشتاری روان و عام پسند توسط دکتر منصور ثروت ارائه شد، به کتابی پرفروش تبدیل گشت. اگر می‌خواهید کتاب پرفروشی داشته باشید، با انتخاب مناسب کلمات و شیوایی زبان کتاب، خواننده را قانع کنید که برای موضوع کتاب‌تان ارزش قائل شود و آن را مطالعه کند.

 

تبدیل پایان نامه به کتاب

انتخاب ناشر مناسب

فراموش نکنید که ناشران علاقه زیادی به کتاب‌هایی دارند که خوب بفروشد، پس اگر چاپ کتاب شما را قبول نکردند به احتمال زیاد به این دلیل است که کتاب‌تان همچنان رنگ و بوی پایان نامه دارد و کتاب فوق‌العاده‌ای نیست. به هر حال در صورت پذیرش ناشر، باید ساعت‌های متمادی را صرف بازنگری روی کتاب کنید تا برای چاپ آماده شود. خلاصه‌ای از کتاب، خلاصه‌ای از هر فصل، زمانبندی مطالعه کامل آن، مخاطب هدف و سایر کتاب‌های با موضوع مشابه که با کتاب شما رقابت می‌کنند را در اختیار ناشر قرار دهید. این نکات به ناشر کمک می‌کند راحت‌تر درباره چاپ یا عدم چاپ کتاب‌تان تصمیم‌گیری کند.

بازنگری در پایان نامه

قبل از مراجعه به ناشر، بازنگری پایان نامه می‌تواند کمک شایان توجهی به پیشبرد هدفتان باشد. اگر هنوز شروع به نوشتن پایان نامه نکرده‌اید، با یک مشاور درباره تبدیل پایان نامه به کتاب صحبت کنید تا شما را به راه درست هدایت کند، به این ترتیب تعامل با ناشر و مراحل بازبینی به مراتب آسان‌تر می‌شود. البته نباید زمان زیادی را صرف بازنگری کنید، اجازه ندهید این موضوع شما را دلسرد کند و از شنیدن نظر ناشران هراسی نداشته باشید. خیلی مهم است که از همکلاسی‌ها و مشاوران خود بخواهید فصل‌های مختلف پایان نامه را مطالعه و نظر خود را اعلام کنند. در واقع یکی از موارد ضروری در تبدیل پایان نامه به کتاب، نظر افراد مورد اعتماد و متخصص است چراکه تصمیمات و نظرشان تاثیر بسزایی در اثر شما خواهد داشت. مزیت این کار در این است که دیگران دید بهتری نسبت به اثر شما داشته و می‌توانند انتقادات، سوالات یا نظرات سازنده ارائه کنند.

قبول نشر بخشی از اثر توسط ناشر

برخی ناشران ممکن است با چاپ کل پایان نامه موافقت نکنند و از شما بخواهند تعدادی از مقالات را از متن حذف کنید، پس آمادگی چنین پیشنهادی را داشته باشید. در ضمن نباید کتاب خود را به بیش از یک ناشر نشان دهید و اگر این کار را کردید، ناشر را در جریان این موضوع قرار دهید. خیلی از ناشران به دلیل مشکلات مالی، کار خود را رها کرده و عده‌ای هم که مشغول فعالیت هستند به ناچار باید کتاب‌هایی را چاپ کنند که بفروشد و برایشان سودآور باشد. بنابراین ناشران به دنبال کاهش هزینه‌های تولید هستند و به همین دلیل کتاب‌های کوتاه‌تر را ترجیح می‌دهند. پس سعی کنید از حجم کتاب خود کم کنید تا مورد پسند ناشران بیشتری قرار گیرد.

دزدی ادبی از خود

ایده دزدی ادبی از خود شاید خنده‌دار به نظر برسد، اما این موضوع اتفاق افتاده و عواقب بدی دارد. به عبارتی استفاده از اثر قبلی خود در کار بعدی بدون اشاره به منبع آن، دزدی ادبی از خود اطلاق می‌شود. بنابراین به عنوان نویسنده باید به خواننده بگویید که این مطلب قبلاً در جای دیگری استفاده شده است.

تمامی موارد ذکر شده در بالا باید در هنگام تبدیل پایان نامه به کتاب مورد توجه قرار گیرد. ولی با این می توان بخشی از فرآیند کاری را از طریق سرمایه گذاری شخصی تسهیل نمود. به عبارت دیگر می توان هزینه مربوط به پروسه چاپ کتاب در تیراژ محدود را توسط خود پرداخت نمود. به این ترتیب هم فرصتی برای بررسی استقبال بازار از کتاب خود را دارید و هم اینکه این کتاب را می توانید به عنوان یک رزومه ارزشمند از دوران تحصیل خود به یادگار داشته باشید و در نهایت از امتیازات آن در آینده (به عنوان مثال مصاحبه دکتری، استخدام در سازمان ها و یا ارتقا رزومه علمی خود در سازمان محل اشتغال) استفاده کنید. گروه طلوع با تجربه سال ها فعالیت خود می تواند شما را در تمامی مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب شامل: تألیف و ترجمه کتاب، چاپ و نشر کتاب و در نهایت ویراستاری و صفحه آرایی کتاب یاری کند و کار شما را با کمترین هزینه و زمان و با بالاترین کیفیت به انجام برساند.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 98/10/12 :: 12:24 عصر
عرشیا

عکس

 

با مراحل چاپ کتاب آشنا شوید

 

بسیاری از افراد علاقه دارند نامی از خود بر روی یک کتاب داشته باشند. گاهی اوقات این کتاب می‌تواند محتوای بسیار ارزشمندی داشته باشد و توسط مردم یا اگر کتابی علمی باشد توسط اهالی علم و دانشگاهیان مورد استقبال قرار گیرد. گاهی اوقات نیز هدف نویسنده یا مترجم از چاپ کتاب عرضه آن به تعداد محدود و برای یک جامعه هدف خاص است. در هر دو صورت، چاپ کتاب مراحلی دارد که گاهی اوقات برای یک نویسنده پیچیده و مبهم است اما برای موسساتی که در این حوزه فعالیت دارند و روزانه کتاب‌هایی را به آماده چاپ می‌کنند بسیار ساده هستند. با نارون پاب همراه باشید تا با مراحل چاپ کتاب آشنا شوید.

مراحل چاپ کتاب

مرحله اول: آماده سازی محتوای کتاب

در این مرحله نویسنده یا مترجم باید محتوای کتاب را آماده کند. این محتوا می‌تواند شامل شعر، داستان، دست‌نوشته، خاطرات و یا یک کتاب علمی باشد. همچنین کتاب مورد نظر می‌تواند به صورت تالیف یا ترجمه باشد. در هر صورت نویسنده باید محتوای کتاب را به صورت دست‌نوشته یا تایپ شده به ناشر تحویل دهد.


مرحله دوم: آماده سازی اولیه کتاب

در این مرحله کارهایی مانند بررسی غلط‌های املایی و نگارشی، تایپ، صفحه‌ آرایی و ویراستاری انجام می‌شود. فایل کامل کتاب باید در این مرحله آماده شود و این فایل باید تا حد امکان کامل و بدون ایرادات علمی و نگارشی باشد.


مرحله سوم: دریافت شابک (ISBN)

شابک مخفف عبارت شماره استاندارد بین المللی کتاب یا به انگلیسی International Standard Book Number است. شابک یک کد 10 الی 13 رقمی است که به هرکتاب منسوب می‌شود. باید توجه نمود که با تجدید چاپ یک کتاب شابک آن تغییر نمی‌کند. همچنین از سال 2007 به بعد شابک از 10 رقم به 13 رقم افزایش یافت تا بتوان کتاب‌های بیشتری را چاپ کرد. در ایران دریافت شابک از خانه کتاب انجام می‌گیرد. به این صورت که ناشر شابک‌هایی که از خانه کتاب دریافت کرده است را به یک کتاب نسبت می‌دهد و سپس فرم مربوطه را پر کرده و به خانه کتاب ارسال می‌کند.


مرحله چهارم: دریافت فیپا

فیپا که مخفف فهرست نویسی پیش از انتشار است شامل اطلاعاتی است که در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ می‌شود. اداره کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مسئول مستقیم صدور فیپا در ایران است و برای اخذ فیپا باید از طریق این سازمان اقدام کرد. برای دریافت فیپا، کتاب به کتابخانه ملی ارسال می‌شود که شامل شابک، پرینت کتاب و فایل آن در سی دی و در نهایت فرم تکمیل شده درخواست فهرست نویسی است. تحویل فیپا یک هفته الی 10 روز زمان می‌برد.


مرحله پنجم: دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در این مرحله پرینت کتاب به همراه فایل آن در قالب سی دی و اطلاعات مربوط به فیپا و شابک و همچنین طرح رنگی جلد برای صدور مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌گردد. به طور معمول مجوز وزارت ارشاد یک هفته الی 4 ماه بعد از تحویل کتاب صادر می‌شود که بستگی به موضوع کتاب دارد. کتاب‌های علمی و دانشگاهی معمولاً در کمترین زمان بررسی می‌شوند اما کتاب‌های شعر یا با موضوعات حساس ممکن است چند ماه پس از ارسال مجوز را دریافت نمایند. همچنین گاهی اوقات ممکن است برای دریافت مجوز نیاز به تغییرات و اصلاحاتی در محتوای کتاب باشد.


مرحله ششم: چاپ و صحافی

بعد از اتمام مراحل فوق کتاب برای چاپ به چاپ‌خانه ارسال می‌شود. برای کتاب‌های دارای تیراژ بالای 1000 جلد معمولاً از چاپ افست استفاده می‌شود و برای کتاب‌های زیر 1000 نسخه معمولاً چاپ دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از آماده شدن کتاب چاپ شده، صحافی آن نیز انجام می‌گیرد. با توجه به اینکه این مرحله در اختیار خود ناشر قرار دارد معمولاً به سرعت انحام می‌گیرد.


مرحله هفتم: ارسال کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعلام وصول

پس از اینکه کتاب به چاپ رسید، ناشر باید 10 نسخه از آن به وزارت ارشاد ارسال کند و با دریافت اعلام وصول، عملاً فرایند چاپ کتاب به اتمام رسیده است.

دانشجویان و پژوهشگران عزیز در صورتی که تمایل دارند تا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای پایان‌نامه را تبدیل به کتاب نمایند، بعد از استخراج کتاب، تمامی مراحل فوق برای چاپ و نشر کتاب مستخرج انجام خواهد شد.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 98/10/12 :: 12:20 عصر
عرشیا