سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
چاپ و انتشار کتاب

 

عکس

 

اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید و قصد دارید پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنید، باید بدانید که در راهی طاقت‌فرسا، ملال‌آور و طولانی قدم گذاشته‌اید که ساعت‌های متمادی از وقت شما را خواهد گرفت. اما خبر خوب اینجاست که شما اولین نفر در این عرصه نیستید و اگر از همان ابتدا روی نکات مهم تمرکز کنید، کار راحت‌تری پیش رو دارید. در ادامه راهکارهایی به شما ارائه می‌کنیم که بتوانید در این امر موفق شوید.

سبک نوشتاری جذاب و اثرگذار هنگام تبدیل پایان نامه به کتاب

از خود بپرسید چرا فردی با تخصص متفاوت یا یک فرد عادی، راغب می‌شود پایان نامه شما را مطالعه کند؟ پایان نامه‌ها معمولاً خشک و رسمی و خسته کننده هستند و فقط برای افراد آشنا با موضوع و زمینه تحقیق جذاب به نظر می‌رسند. از آنجا که این متن‌ها اغلب شامل فرمول و محتوای تکراری هستند، باید محتواهای جدیدی به آن اضافه کنید تا روح تازه‌ای به متن پایان نامه بدهد. به یاد داشته باشید که کتاب‌تان باید بر اساس پایان نامه باشد، در واقع آن را به منزله فیلمی در نظر بگیرید که از روی یک رمان ساخته می‌شود و به همین دلیل باید بخش زیادی را حذف کنید. چاپ کتاب، فرصتی مناسب برای نمایش تصویر کاملی از ایده شما است و نباید حس یک پایان نامه را به خواننده بدهد.

علاوه بر بروزرسانی و اضافه کردن محتوا، باید به نحوه ارائه آن نیز فکر کنید. سبک نوشتاری متن باید تعاملی‌تر باشد و برای خواننده جذاب به نظر برسد؛ برای این منظور می‌توانید از مثال‌های خلاقانه و جالب استفاده کنید. هیچکس از مطالعه یک کتاب خسته کننده لذت نمی‌برد به عنوان مثال کتاب “تاریخ جهانگشای جوینی” اثر عطا ملک جوینی، در قرن ششم شاید در ظاهر دارای متنی سخت و خسته کننده  بود، اما وقتی با سبک نوشتاری روان و عام پسند توسط دکتر منصور ثروت ارائه شد، به کتابی پرفروش تبدیل گشت. اگر می‌خواهید کتاب پرفروشی داشته باشید، با انتخاب مناسب کلمات و شیوایی زبان کتاب، خواننده را قانع کنید که برای موضوع کتاب‌تان ارزش قائل شود و آن را مطالعه کند.

 

تبدیل پایان نامه به کتاب

انتخاب ناشر مناسب

فراموش نکنید که ناشران علاقه زیادی به کتاب‌هایی دارند که خوب بفروشد، پس اگر چاپ کتاب شما را قبول نکردند به احتمال زیاد به این دلیل است که کتاب‌تان همچنان رنگ و بوی پایان نامه دارد و کتاب فوق‌العاده‌ای نیست. به هر حال در صورت پذیرش ناشر، باید ساعت‌های متمادی را صرف بازنگری روی کتاب کنید تا برای چاپ آماده شود. خلاصه‌ای از کتاب، خلاصه‌ای از هر فصل، زمانبندی مطالعه کامل آن، مخاطب هدف و سایر کتاب‌های با موضوع مشابه که با کتاب شما رقابت می‌کنند را در اختیار ناشر قرار دهید. این نکات به ناشر کمک می‌کند راحت‌تر درباره چاپ یا عدم چاپ کتاب‌تان تصمیم‌گیری کند.

بازنگری در پایان نامه

قبل از مراجعه به ناشر، بازنگری پایان نامه می‌تواند کمک شایان توجهی به پیشبرد هدفتان باشد. اگر هنوز شروع به نوشتن پایان نامه نکرده‌اید، با یک مشاور درباره تبدیل پایان نامه به کتاب صحبت کنید تا شما را به راه درست هدایت کند، به این ترتیب تعامل با ناشر و مراحل بازبینی به مراتب آسان‌تر می‌شود. البته نباید زمان زیادی را صرف بازنگری کنید، اجازه ندهید این موضوع شما را دلسرد کند و از شنیدن نظر ناشران هراسی نداشته باشید. خیلی مهم است که از همکلاسی‌ها و مشاوران خود بخواهید فصل‌های مختلف پایان نامه را مطالعه و نظر خود را اعلام کنند. در واقع یکی از موارد ضروری در تبدیل پایان نامه به کتاب، نظر افراد مورد اعتماد و متخصص است چراکه تصمیمات و نظرشان تاثیر بسزایی در اثر شما خواهد داشت. مزیت این کار در این است که دیگران دید بهتری نسبت به اثر شما داشته و می‌توانند انتقادات، سوالات یا نظرات سازنده ارائه کنند.

قبول نشر بخشی از اثر توسط ناشر

برخی ناشران ممکن است با چاپ کل پایان نامه موافقت نکنند و از شما بخواهند تعدادی از مقالات را از متن حذف کنید، پس آمادگی چنین پیشنهادی را داشته باشید. در ضمن نباید کتاب خود را به بیش از یک ناشر نشان دهید و اگر این کار را کردید، ناشر را در جریان این موضوع قرار دهید. خیلی از ناشران به دلیل مشکلات مالی، کار خود را رها کرده و عده‌ای هم که مشغول فعالیت هستند به ناچار باید کتاب‌هایی را چاپ کنند که بفروشد و برایشان سودآور باشد. بنابراین ناشران به دنبال کاهش هزینه‌های تولید هستند و به همین دلیل کتاب‌های کوتاه‌تر را ترجیح می‌دهند. پس سعی کنید از حجم کتاب خود کم کنید تا مورد پسند ناشران بیشتری قرار گیرد.

دزدی ادبی از خود

ایده دزدی ادبی از خود شاید خنده‌دار به نظر برسد، اما این موضوع اتفاق افتاده و عواقب بدی دارد. به عبارتی استفاده از اثر قبلی خود در کار بعدی بدون اشاره به منبع آن، دزدی ادبی از خود اطلاق می‌شود. بنابراین به عنوان نویسنده باید به خواننده بگویید که این مطلب قبلاً در جای دیگری استفاده شده است.

تمامی موارد ذکر شده در بالا باید در هنگام تبدیل پایان نامه به کتاب مورد توجه قرار گیرد. ولی با این می توان بخشی از فرآیند کاری را از طریق سرمایه گذاری شخصی تسهیل نمود. به عبارت دیگر می توان هزینه مربوط به پروسه چاپ کتاب در تیراژ محدود را توسط خود پرداخت نمود. به این ترتیب هم فرصتی برای بررسی استقبال بازار از کتاب خود را دارید و هم اینکه این کتاب را می توانید به عنوان یک رزومه ارزشمند از دوران تحصیل خود به یادگار داشته باشید و در نهایت از امتیازات آن در آینده (به عنوان مثال مصاحبه دکتری، استخدام در سازمان ها و یا ارتقا رزومه علمی خود در سازمان محل اشتغال) استفاده کنید. گروه طلوع با تجربه سال ها فعالیت خود می تواند شما را در تمامی مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب شامل: تألیف و ترجمه کتاب، چاپ و نشر کتاب و در نهایت ویراستاری و صفحه آرایی کتاب یاری کند و کار شما را با کمترین هزینه و زمان و با بالاترین کیفیت به انجام برساند.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 98/10/12 :: 12:24 عصر
عرشیا